دغدغه های یک اهل فرهنگ

آخرین نظرات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و چهارمین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که جهان را بر سر یک پیچ تاریخی دانسته‌اند، اظهار داشت: این عنوان دارای پیش فرضی است که جامعه جهانی در حال حرکت در مسیری است و این مسیر در مقاطع مختلف با پیچ و خم‌ها و پستی و بلندی‌هایی رو به روست، و البته در این مسیر پیچ‌های عظیمی نیز وجود دارد که سبب تغییر کلی در مسیر حرکت می‌شود.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اظهار داشت: اگر جامعه خودمان را از یک چشم‌انداز وسیع درنظر بگیریم که انقلاب اسلامی یکی از مقاطع آن بوده است، متوجه می‌شویم امروزه مسیر حرکت جامعه در حال تغییراتی بزرگ است که می‌توانیم آن را به پیچ تاریخی بزرگی برای جامعه خودمان در نظر بگیریم و با بررسی حرکت کشورهای منطقه و در نظر گرفتن برآیند آنها متوجه پیچ تاریخی در منطقه شده و با درنظر گرفتن مسیرحرکت جهان و تغییرات در حال شکل گیری در آن متوجه پیچ بزرگ تاریخی در جهان خواهیم شد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پیچ تاریخی اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبری ناظر به این است که حرکت اکثر کشورهای جهان تا کنون جریان دیگری داشته است که محور کلی آن تحولات مادی و اقتصادی و رفاهی آنهم به نفع یک اقلیتی بوده است به گونه‌ای  که مراد از پیشرفت، پیشرفت مادی و هدف از انقلاب‌ها نیز مقاصد مادی بوده است، اما این نگاه در حال تغییر کردن است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مقایسه حرکت‌های گذشته و فعلی در کشور اظهار داشت: انقلاب مشروطیت که با شرکت علمای بزرگ صورت گرفت دارای دو عامل اصلی بود، عامل اول نارضایتی، محرومیت و مظلومیت توده‌های مردم بود و عامل دیگرانحصار قدرت و امتیازات در عده‌ای معدود از درباریان، و محرومیت روشنفکران و نخبگان از قدرت بود.

وی افزود: اما نتیجه انقلاب مشروطه به قدرت رسیدن عده‌ای از شیفتگان فرهنگ غربی شد، و علیرغم اینکه علما و بزرگان در آن شرکت داشتند، قدرت در دست دیگران افتاد و علت آن نیز قدرت تبلیغات و به نوعی قدرت رسانه‌ای روشنفکران از سویی، و عدم آگاهی توده‌های مردم از سوی دیگر بود که روشنفکران می‌توانستند با سخنان عوام‌فریب خود آنها را بفریبند، و گاهی نیز با جنجال سازی مردم را به جان هم انداخته و از آب گل آلود ماهی می‌گرفتند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این نوع حرکت هم اکنون نیز وجود دارد، اظهار داشت: نمایندگان کنگره و مجلس سنای آمریکا و دیگر کشورهای مدعی دمکراسی نیز همین گونه انتخاب می‌شوند، چرا که مردم نهایتا کسانی را انتخاب می‌کنند که از رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند، همان رسانه‌هایی که تحت سلطه مافیای صهیونیستی است.

وی دلیل عمده پیچ تاریخی کنونی را آگاهی اقشار مردم دانست و افزود: در قرن اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا انقلاب‌هایی آزادی‌خواهانه شکل گرفت که اکثریت آنها با شعارها و انگیزه‌های مارکسیستی صورت پذیرفتند و حتی در کشور ما نیز عده‌ای علیرغم اعتقاد و دلبستگی به اسلام، از مارکسیسم به عنوان علم انقلاب یاد می‌کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این انقلاب‌ها از تفکرات ماتریالیستی سرچشمه می‌گرفت که هدفی جز مادیات نداشت، ادامه داد: در ایران نیز از همین شعارها استفاده شد، اما برخی نیز به خاطر علاقه مردم ایران به اسلام در کنار طرح شعارهای مارکسیستی، گاهی منافقانه قرآن و اسلام را نیز به زبان می‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه محوری‌ترین مفهوم در سخنان امام(ره) اسلام است، اظهار داشت: امام(ره) حرفی نو به میان آورد و اسلام و ارزش‌های الهی را به عنوان محور حرکت و انقلاب در جامعه مطرح کرد، و البته پذیرفتن این سخن از سوی اقشار مختلف یکسان نبود، زیرا عده‌ای حاکمیت اسلام را تحقق آرزوی دیرینه خود می‌دانستند و عده‌ای نیز مخالف آن بودند، که روشنفکران خودباخته به غرب، خطرناکترین گروه برای تفکر اسلامی بودند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) به قدری باهوش، عمیق و دورنگر بود که هنوز بسیار زود است که بتوان شخصیت امام(ره) را تحلیل کرد، اظهار داشت: امام (ره) علیرغم اینکه می‌دانست اختلافات بین اقشار مختلف مردم زیاد است، اما به خوبی درک کرده بود که در جامعه ایرانی علاقه شدیدی به اسلام و به ویژه اهل بیت(ع) وجود دارد، در حالیکه هنوز دشمنان داخلی و خارجی و حتی مسئولین کشور به این ظرفیت پی نبرده اند.

وی افزود: امام (ره) به جای بهره گیری ازمکاتب مختلف یا استفاده از قوه قهریه مانند کودتا و یا ارتباط با اندیشمندان سایر کشورها، یا زدوبند با سیاستمداران، در صدد آگاه کردن مردم برآمد، چرا که امام(ره) تجربه مشروطه را داشت، لذا بنا را بر روشنگری توده مردم گذاشت. لذا با دقت در سخنان امام (ره) از سال 42 می‌توان فهمید ایشان دائما مردم را مخاطب سخنان خود قرار می‌داد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هرچه آگاهی مردم عمیق‌تر و وسیع‌تر شود، زمینه تحقق آرمان‌های دینی نیز  بیشتر فراهم می‌شود، اظهار داشت: استراتژی اصلی امام(ره) در این حرکت، آگاه کردن مردم بود، اما در این راه مشکلات زیادی نیز وجود داشت، چرا که 70 سال غرب‌زدگی در کشور وجود داشته و غرب به عنوان معیار پیشرفت، رفاه و رونق اقتصادی تلقی می‌شد که البته این تلقی به برکت حرکت امام(ره) اندکی تغییر کرده است.

وی با اشاره به واقع نگری امام(ره) در عین آرمان گرائی اظهار داشت: عده‌ای بعد از انقلاب، تنها انتقاد می‌کردند که چرا در نظام اسلامی، برخی موارد غیر اسلامی وجود دارد، یعنی نمی‌توانستند وضع موجود را درک کنند، اما امام(ره) ضمن تأکید بر آرمان‌ها، با در نظر گرفتن شرایط موجود اقدام به تشکیل نظام اسلامی کرد، و این همان هنر امام خمینی(ره) بود و همین هنر به جانشین شایسته وی نیز منتقل شد، به گونه‌ای که گویا روح امام(ره) در کالبد جانشینش دمیده شد و به نظر می‌رسد که امام(ره) جامعه را مدیریت می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در طول 34 سال گذشته در یک مسیر مستقیم حرکت نکرده است، اظهار داشت: جاده‌های سنگلاخ بسیاری را پشت سرگذاشتیم، دست اندازهای شدیدی را در طول مسیر تجربه کردیم، گاهی حتی تنزل کرده و به جاده خاکی زدیم، اما تدبیر امام(ره) و رهبری سبب شد قافله انقلاب از مسیر اصلی جدا نشود.

وی با مقایسه اجمالی ایران امروز با 50 سال گذشته اظهار داشت: وضع علم و صنعت امروز هرگز قابل مقایسه با گذشته نیست، به گونه‌ای که امروز در برخی از علوم در ردیف کشورهای اول دنیا هستیم، در حالیکه در گذشته دانشمندترین افراد جامعه ما کسانی بودند که می‌توانستند مقالات غربی را ترجمه کرده و بیان کنند. اقتصاد امروز با همین وضعی که بسیاری از آن می‌نالند، قابل مقایسه با گذشته نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه این پیشرفت‌ها هرگز تضمین کننده هدف اصلی انقلاب نیست، ادامه داد: روش امام(ره) را در مدیریت جامعه نباید فراموش کرد و آن روشنگری و آگاه کردن مردم است، چرا که مردم ما نیز به قدری صبور هستند که بلافاصله به خاطر ضعف‌ها عقب نشینی نکنند، اما باید به فهم مردم عمق و گستردگی داد.

وی با اشاره به اینکه ما هم اکنون در پیچ تاریخی انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار داشت: برای اینکه وظیفه خود را نسبت به آینده درک کنیم، باید از دولت‌های گذشته ارزشیابی درستی داشته باشیم، و با مروری بر 24 سال گذشته که 6 دولت بر سرکار آمده اند و همگی آنها بعد از جنگ و رحلت امام(ره) بوده اند، متوجه می‌شویم که علیرغم نقاط قوت و زحماتی که برای کشور کشیده اند و پیشرفت‌های امروز نیز نتیجه کار آنهاست، دارای نقاط ضعف مشترکی بودند.

وی با اشاره به اینکه نقطه ضعف مشترک همه این دولت‌ها عدم باور به حاکمیت اسلام بوده است، اظهار داشت: به عبارتی هیچ یک از آنها باور نداشتند که اسلام باید حاکم باشد، و حتی ایدئولوگ‌های اصلاحات معتقد بودند که امام(ره) به قدر کافی از اسلام گفته است و ما باید به رکن دیگر انقلاب که جمهوریت است، بیشتر بپردازیم، چرا که آنها باور نداشتند که اسلام باید حاکمیت داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: هیچ کدام به ولایت‌فقیه به عنوان نماد اسلام و مشروعیت بخش به نظام اعتقاد نداشتند، تا جایی که رئیس دولت اصلاحات صریحا اعلام کرده بود که ولایت‌فقیه را فقط از آن جهت که در قانون اساسی آمده است، قبول دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از این دولت‌ها باور نداشتند که سکاندار کشتی انقلاب، نائب امام زمان(عج) است، اظهار داشت: حتی برخی از دولت‌ها رهبری را رقیبی برای خود می‌دانستند و اگر بخواهیم با نهایت حسن نیت سخن بگوییم، گمان می‌کردند که برنامه آنها برای کشور، نافع‌تر از نظرات رهبری است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه دشمنان نهایت تلاش خود را می‌کنند که ولایت‌فقیه را هم از لحاظ تئوری مورد خدشه قرار دهند و هم از لحاظ عملی شخص ولی‌فقیه را تخطئه کنند، ادامه داد: اما دشمنانی که همه قضایای مربوط به نظام ما را تعبیر سوء و تفسیر غلط می‌کنند، اذعان دارند که هیچ قدرتی در جهان، بالاتر از قدرت رهبری ایران نیست.

وی افزود: باید موقعیت خود را در شرایط موجود به عنوان یک پیچ تاریخی مهم درک کرده و اشتباهات این دولت‌ها را در مسیر صحیح اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه جهان امروز در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است، اظهار داشت: وقتی نخست وزیر کشوری به خاطر اتهامات مختلفی از جمله اتهامات جنسی و اقتصادی از قدرت کنار می‌رود، اما دو سال بعد همان فرد رأی اول را در مجلس سنا به دست می‌آورد، نشان از این دارد که مردم می‌دانند که قرار نیست با انتخاب شخص دیگری وضعیت فرق کند و وضع همین خواهد بود، و چه بسا استعفای پاپ نیز به نوعی با این فسادها مرتبط است. از سوی دیگر مردم بزرگترین نظام سرمایه داری دنیا علیه سرمایه داری قیام می‌کنند و این نشان از تغییری کلی در حرکت جهان در پیچی تاریخی دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر نظام خود را بدانیم، اظهار داشت: امروز شرایط انقلاب مصر شبیه دوران انقلاب اسلامی ایران است، اما آنها به خاطر نداشتن شخصی مانند امام(ره) به بن بست رسیده اند، لذا باید قدر نعمت ولایت‌فقیه را دانست.

آیت‌الله مصباح با اشاره به اینکه هدف اصلی همه دشمنان انقلاب و اسلام، ساقط کردن و تضعیف رهبری است، اظهار داشت: ما باید در حد توان هم جایگاه ولایت‌فقیه و هم شخص ولایت‌فقیه را تقویت کنیم، و برای تحقق این امر، امروز هدایتگری و روشنگری برای بالابردن سطح آگاهی مردم در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی، از اوجب واجبات است.

این نشست روز جمعه مورخ 11/12/91 در تالار همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۰
محسن روزبه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی