علامه مصباح یزدی: اختلافنظر ما با برخی دوستان، به خاطر انجام وظیفه است
حضرت آیتالله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به عدم رابطه بین حوزه و دانشگاه در زمان طاغوت اظهار داشت: در زمان طاغوت سیاست بر این بود که ریشه دین قطع شود، لذا مدارس علمیه خراب شده و یا تغییر کاربری داده شد، لباس روحانیت ممنوع شد، و به حدی علیه روحانیت تبلیغ شد که امکان ارتباط بین روحانیت و دانشگاه وجود نداشت.
وی افزود: البته قبل از انقلاب معدودی از دانشگاهیان بودند که به خاطر تربیت دینی خانوادگی اندک ارتباطی با برخی بزرگان روحانی داشتند و از طرف دیگر عده معدودی از روحانیان نیز بودند که با دانشجویان ارتباط داشتند.
علامه مصباح یزدی افزود: میتوان گفت علامه شهید مطهری، اولین فردی بود که این سد را شکست؛ وی که از اساتید جوان حوزه علمیه بود، با توجه به طرح شبهات در دانشگاه ها، حضور در دانشگاه را بر خود وظیفه دانست و شهیدان مفتح و باهنر نیز در ادامه با دانشگاه ارتباط برقرار کردند. البته نقش شهید بهشتی نیز در استفاده از علوم دینی و دانشگاهی و تربیت نیرو و کادر سازی، در ارتباط بین حوزه و دانشگاه نقش داشت و بدون شک این ارتباط بین روحانیت و دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشت.
وی رابطه حوزه و دانشگاه را از برکات انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم روز به روز این ارتباط قویتر و برای آرمانهای نظام مقدس اسلامی نافع باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به طرح مسأله وحدت حوزه و دانشگاه بعد از انقلاب خاطر نشان کرد: طبیعی است که دروس و معارفی که در هریک از دو نهاد حوزه و دانشگاه تدریس و تحقیق میشود، با نهاد دیگر متفاوت باشد، و همین تفاوت موجب تفاوت دستاوردهای آنها با یکدیگر است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط و تعامل این دو نهاد سبب پیشرفت میشود، اظهار داشت: همکاری حوزه و دانشگاه فقط محدود به مبادله مسائل علمی نیست و برخی از دیگر همکاریها، نتایج سرنوشت سازی برای کشور داشته است. اگر نبود نقش اساتیدی چون شهید مطهری و شهید بهشتی که هم در حوزه و هم در دانشگاه حضور داشتند، انقلاب به این سرعت به پیروزی نمیرسید.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه فرهنگ، همان باورها، ارزشها، و تجلیات آنها در جامعه است، افزود: اختلاف جوامع را باید در اختلاف فرهنگها جستجو کرد، چون این فرهنگ است که ماهیت زندگی اجتماعی را شکل میدهد.
وی با بیان اینکه بر اساس فرهنگ اسلامی، اسلام تأمین کننده سعادت بشری است، اظهار داشت: جوامع غیر اسلامی به نوعی دارای فرهنگ مشترکی هستند بهگونهای که ارزشهای آنها برخاسته از دلخواه مردم است، و توجه سیاستمداران به آرای عمومی برای کسب رأی بیشتر صورت میگیرد.
وی ادامه داد: ما معتقدیم هرچه فرهنگ غیر اسلامی پیشرفت کند، انسان پستتر میشود و هرچه فرهنگ اسلامی پیشرفت کند، انسانیت انسان بیشتر رشد میکند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی دیگر از برکات امام خمینی(ره) احیای احکام اجتماعی اسلام بود، اظهار داشت: پیش از انقلاب قاطبه مردم کشور که مؤمن و متدین بودند، از سیاست و فعالیتهای اجتماعی بیزار بودند و آن را مغایر با دین میدانستند و لذا سیاسی بودن، برچسب ناروایی بود که حتی اگر مرجع تقلیدی این برچسب را میداشت، جایگاه مردمی خود را از دست میداد و در عوض کسانی فعالیتهای اجتماعی را به دست گرفته بودند که به دین پایبند نبوده، کاملا وابسته و سرسپرده به غرب بودند به گونهای که حتی گاه برای اینکه فرد بتواند نامزد انتخابات شود، باید مورد تأیید سفیر انگلیس قرار بگیرد.
وی افزود: اما امام خمینی(ره) حضور در صحنه اجتماعی را یک تکلیف شرعی مانند نماز و حتی مهمتر از نماز برشمرد و فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است، لذا در واقع امام خمینی(ره) احیا کننده بخش اعظم احکام اسلامی بود.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: امروز به برکت امام(ره) و شهدا یاد گرفتهایم که دخالت در امور اجتماعی بر ما واجب است و از این بالاتر آنکه اگر به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکنیم و یا شرکت کرده و فرد ناصالحی را انتخاب کنیم که به مسائل دینی و فرهنگی جامعه توجه ندارد، دربرابر هر نقص و فسادی که به واسطه این شخص در جامعه ایجاد شود، مسئول خواهیم بود؛ البته خداوند تکلیف به محال نمیکند و کسی علم به غیب ندارد و نمیداند آینده افراد چه خواهد شد، اما در موقع انتخاب وظیفه دارد که با تحقیق و بررسی سوابق، کارآمدی و دغدغه دینی نامزدها، اصلح را انتخاب کند.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید در انتخابات توجه داشته باشیم که کلید سرنوشت 70 میلیون نفر را به دست چه کسی میدهیم، لذا نباید هم حزبی بودن، هم صنفی یا هم زبان بودن ملاک رأی دادن باشد، بلکه باید نزد خدا حجت شرعی بر رأی خود داشته باشیم.
آیتالله مصباح ادامه داد: رئیسجمهور باید انقلابی باشد و نه دیپلمات، لذا رهبری نیز فرمودند بنده دپلمات نیستم، انقلابیام و حرف خود را صریح میگویم، چرا که اقتضای دیپلماسی برقراری ارتباط به هر نحو ممکن است، لذا هرچند رعایت نزاکت دیپلماسی در مسائلی که اصول زیر پا قرداده نمیشود، اشکالی ندارد، اما نباید با دشمنی که به خون ما تشنه است، بر سر اصول معامله کنیم و اصول را فدای دیپلماسی نماییم.
وی با انتقاد از کسانی که دم از سازش میزنند، ادامه داد: نهایت ضرری که سازش نکردن با دشمنان قسم خورده انقلاب به کشور میرساند، تحریم و ایجاد مشکلات اقتصادی است، اما موجب عزت و اقتدار کشور شده همانطور که امروز دشمنان اذعان دارند که بسیاری از مسائل مهم بینالمللی بدون حضور ایران قابل حل نیست.
وی با اشاره به آیهای از قرآن کریم مبنی بر اینکه خدا اجازه نمیدهد، کافری بر مسلمانان سلطه یابد، اظهار داشت: اگر در جایی کافران بر مسلمانان سلطه دارند، به خاطر کوتاهی ماست.
استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: احترام ما به حضرت امام خمینی(ره) به خاطر این است که اسلام را خوب شناخت و تا پای جان برای احیا و ترویج آن تلاش کرد و امروز هم اگر از کسی حمایت یا با کسی مخالفت میکنیم، بر اساس همین مبناست.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بنده افرادی را میشناسم که در نماز شب خود، رقبای سیاسی خود را به اسم دعا میکنند، چرا که اعتقاد دارند آن فرد اسلام و انقلاب را دوست دارد ولی در تشخیص اشتباه کرده است، افزود: ما همه افراد معتقد به اسلام را دوست داریم و هرگز سر دشمنی با آنها نداریم، اما اگر کسی بخواهد با اسلام دشمنی کند، با شدت مقابله خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه دشمن ستیزی و به ویژه دشمنی با شیطان اکبر از ویژگیهای کاندیدای اصلح است، اظهار داشت: رئیسجمهور نباید بر اثر ضعف نفس به دنبال معامله گری بر سر اصول و برقراری ارتباط با دشمنان به هر قیمت باشد.
رئیس مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به اینکه باید همه نقاط ضعف و قوت کاندیداها مورد توجه قرار گرفته، با مشخص کردن برآیند آنها، اصلح را برگزید، گفت: اگر گاهی با دوستانمان اختلافنظر داریم، به خاطر انجام تکلیف است، یعنی ما فردی را اصلح دانسته، وظیفه خود را حمایت از او میدانیم و دیگران چنین نظری ندارند.
گفتنی است این مراسم 23 اردیبهشت ماه جاری در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.