انتخاب اصلح در اندیشه علما
یعنی: هر کس از مسلمانان عاملی (کارگزاری) را بر سر کار بیاورد – و به او مسئوولیت بدهد – در حالی که می داند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر است و به کتاب و سنت پیامبر – صلی الله علیه و آله – آشناتر است آن کس به خدا و رسول خدا – صلی الله علیه و آله – و جمیع مسلمین خیانت کرده است .
"ضرورت انتخاب اصلح در پاسخ به استفتا از آیت الله بهجت:
چنان چه کسانى به شخصى که قصد دارد نامزد نمایندگى مجلس شوراى اسلامى شود قول بدهند که از او حمایت کنند و به او رأى بدهند و حتى براى تأکید قول و تعهد خود قسم بخورند؛ امّا سپس متوجه شوند که شخصى عالم تر و صالح تر و آگاه تر به جریان هاى فکرى جهان امروز نیز آماده است که مسؤولیت نمایندگى مردم در مجلس شوراى اسلامى را بپذیرد. حال، بنا به فرض مذکور تکلیف دینى و اخلاقى کسانى که قبلاً به شخص دیگرى قول داده اند یا سوگند یاد کرده اند چیست؟
ج. قول و تعهد مزبور اثر ندارد و مى توانند اصلح را انتخاب کنند، واللّه العالم."
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
"شکی نیست که مردم باید افراد را بشناسند تا سبک سنگین کرده و اصلح را انتخاب کنند."1392/2/25
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
موضوع تفضیل فاضل بر مفضول، و افضل بر فاضل، و تقبیح تفضیل فاضل بر افضل و مفضول بر فاضل، موضوع آیات متعدد قرآن کریم و روایات بسیار اهل بیت علیهم السلام و مواردی از احکام واجب و مستحب است و از هدایتهای مهم قرآنی و روائی است، و در همه امور مخصوصاً در ولایتها و اختیارات یک اصل است که هر مسلمان و هر شخص خردمندی، باید آن را برنامه قرار دهد، و در انتخاب، اصلح را بر صالح و الیق را بر لایق برگزیند."پیام آیة الله العظمی صافی گلپایگانی به اجلاس غدیر-1432