دغدغه های یک اهل فرهنگ

آخرین نظرات

درس های انتخابات 92- بنیاد نظرسنجی بر باد است(5)

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۲۷ ق.ظ

در ایام تبلیغات انتخابات شاهد بودیم که هر گروه و دسته ای در رسانه های خود خصوصا در فضای مجازی نتایج نظرسنجی هایی را انتشار داده و انرا به یک نهاد معتبر بدون ذکر نام نسبت می دادند و جالب اینکه رسانه حامی هر جریان نامزد مورد حمایت خود را در وضعیت بهتری نسبت به رقبا نشان میداد.

البته نمی توان منکر اعتبار نسبی برخی نظر سنجی ها شد اما به نظر میرسد تکیه بر نظرسنجی ها که گاهی بیشتر به نظر سازی می ماند آفت هایی دارد که اشاره خواهد شد:

1- ایجاد توهم در نامزد ها و هوادارانشان که پیروز حتمی هستند، همان طور که در فتنه 88 نامزد متوهم با تکیه بر آمار غیر واقعی که در اختیار او قرار می گرفت شب انتخابات و در حالیکه هنوز فرصت رای گیری به پایان نرسیده بود خود را پیروز قطعی انتخابات معرفی کرد و شد آنچه شد.

2-حتی اگر نظر سنجی ها با اعتبار و صحت بسیار بالا انجام گیرند نمی توانند دلیل مناسبی برای انتخاب باشند و تکیه بر نظرسنجی ها افراد جامعه را از تکلیف گرایی و تلاش جهت شناخت کافی برای رای دادن مبنی بر حجت شرعی و انتخاب اصلح باز می دارد.

3-بازار داغ نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم کماکان جلوتر از خواص حرکت می کنند و بجای اینکه خواص نبض اجتماع را بدست داشته باشند و به نقش هدایت گری مشغول باشتد این خواص هستند که نبضشان با نظر سنجی ها بالا پایین می پرد.اگر خواص در میان مردم حضور داشته باشند و این حضور منحصر به ایام تبلیغات انتخابات نباشد به عبارت دیگر با مردم و بین مردم زندگی کنندنیازی به نظرسنجی ندارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۳۰
محسن روزبه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی